ضرورت پوست اندازی در ایجاد آثار ادبی دینی

admin دسته‌بندی نشده

این داستان نویس داخل پاسخ مکتوب به استفسار های ایسنا درباره رمان دینی و ارزیابی اش از تاریخچه هایی که در این زمینه منتشر می شود، گفت: مصرف از قالب داستان، چرا این همه اهمیت دارد؟ بوسیله خاطر داشتن قدرت جادویی داخل نقل و روایت است که این نوع ادبی به عنوان ابزاری برای تاثیرگذاری در مخاطبین، مورد استفاده نویسندگان قرار گرفته است. «کنجکاوی» بخاطر دانستن آن چه پیوستگی افتاده و «شرح» چگونگی واقعه آن ماجرا، ساده ترین و ابتدایی ترین الگویی است که می توان از قالب داستان تقریر کرد که البته هرچه این شرح با فوت و فن و فصاحت و بلاغت همراه باشد، داستان جذاب تر و بهتر می شود. تو این بین، تاریخ، شخصیت های اثرگذار در تاریخ و وقایع تاریخی به دلیل جذابیت موضوعی، سوژه ها و موضوعاتی هستند که معمولا بیشتر تصنیف می شوند.

او سپس گفت:  با مروری پهلو تاریخ ادبیات داستانی کشورمان متوجه می شویم که استفاده از عنصر شگفت انگیز روایت در ژانر داستان دینی تو بخشی از تاریخ ادبی کشورمان با سیاه نمایی شخصیت های دینی و باورها و نرخ های دینی همراه بوده است. از جمله این آثار می توانیم بوسیله آثار داستان نویسان ایران درون دهه های نخست لباس گیری ادبیات داستانی (در بعد از مشروطه) رمز کنیم. منتقدین و تحلیل گرانبها ادبی زیادی به این موضوع پرداخته اند و جالب است که بدانیم برای مقابله با این پدیده، نویسندگانی هم پدید آمده اند که اگرچه به فنون پیچیده رمان نویسی آشنا نبوده اند اما برحسب مواجب دینی، در این ژانر آثاری را نوشته اند که معمولا هم در مقایسه با آثار نویسندگان متبحر و مجرب، سطح کیفی نازلی داشته اند. اگرچه این تلاش ها ستودنی است و در همان حوالی خاص، به معادل خودش تأثیرگذار و سیلان ساز بی آرامی بوده، اما به مرور، چون تجربیات جبهه موافق بیش از پیش شده، این فنون رمان نویسی تو سراب های اینده همپای امتحان آموزی جبهه مقابل، رشد و تکامل پیدا نکرده و همین موضوع باعث رشد نکردن ادبیات دینی و خلق کردن نشدن آثاری فاخر و برتر در حوزه داستان نویسی شده است. به نظرم دلیل اصلی این سوال که چرا در ادبیات کشورمان ادبیات دینی همپای دیگر ژانرها به شکلی بایا و مرجح نمو بی پرده نکرده، همین است که حیثیت کردم.

قوجق درباره کتاب سازی در حوزه رمان دینی نیز اظهار کرد: خلق آثار داستانی در موضوع دین داخل سال های اخیر بوسیله تناسب روند های تکفیری و جدیت های نامحسوس و سیستماتیک بخاطر خلق تشکیک در ماهیت دین اسلام، بوسیله نظرم به یک پوست اندازی نیاز دارد. بر همین اساس، به نظرم نویسندگانی که در این موضوع قلم می زنند، بوسیله صراحت حساسیت کرده اند که دیگر نمی توانند با بازنویسی زندگی مجله چهره ها و بزرگان دین، آثاری بیافرینند که مخاطبان گریزپا و آشنا به آثار خوب و ممتاز ادبی ایران و سایر کشورها را بنشانند قاعده تاریخ های گیرایی تا بخوانند و لذت هم ببرند. این مساله درون آثار ادبیات کودک و نوجوان همچنین خویشتن را نشان داده و بی قرار است این واقعیت را بپذیریم که نویسندگان کودک و نوجوان، معمولا به فکر حق تالیف بخشی که دریافت می کنند، دست به سری نویسی ها و بوسیله قول شما کتاب سازی ها می زنند و معمولا درون این آثار که شخصیت محوری شان پیامبر (ص) و ائمه اطهار (س) هستند، بدبختانه عاری از ادبیات (به معنای حقیقی) و فاقد جذابیت های نوشتاری برای این قسمت قسمت کردن سنی هستند.

او خاطرنشان کرد: تو چنین فضایی، البته جرقه های امیدی وجود داشته و نویسندگانی خوش قلم و صاحب تجربه، با استحکام خلاقیت ادبی و برگزینی زاویه نگاه هایی تازه در ابداع اثر، کمابیش مظفر شده اند حرف هایی موکد و بدیع برای روایت داشته باشند و چهره ای نزدیک به واقعیت از شخصیت پیامبر رحمت (ص) یا وقایع مهم صدر اسلام را داخل قالب شعر یا رُمانی روایت کنند که منش و شخصیت پیامبر اکرم (ص) و ائمه (علیهم السلام) را بوسیله شیوه ای بدیع و دل چسب چنان روایت کنند که حتی درون عارض آشنایی مخاطب با آن موقعیت، از منظر شیوایی متن و نوع روایت، وهله دیگر او را بوسیله لفظ خویشتن طلبیدن نرم. فداکار از ناشرین البته به این ضرورت گویا اند، به طور مثال انتشارات به سرایت دستور کار کلانی برای انتشار آثاری دینی بخاطر مخاطبین بزرگسال و طفل و نوجوان را آغاز کرده که ارزش ادبی و به اصطلاح ادبیت این آثار را ارتقا بخشد. 

 او در ادامه اعتراف کرد: اگر بخواهیم درباره مشکلات نوشتن داستان و ادبیات از سوی نویسندگان مسلمان داخل این عرصه صحبت کنیم، قطعاً مشکلات نویسندگان مسلمان به همین ها خلاصه نمی شود، ولی تو این وضعیت، چه راهکاری برای نویسندگان می تواند وجود داشته باشد تا آن ها ضمن پاسداری تمام این محدودیت ها، آثاری فاخر و شایسته در این عرصه بیافرینند؟ برای این منظور، بوسیله نظرم توجه بوسیله تعبیر هنر می تواند کارساز باشد. انفراد بارز هنر، به نظرم دوری از مستقیم گویی و مجاهدت برای انتقال نامحسوس و غیرمستقیم پیام به مخاطبان است. ترفندهایی مثل برگزینی هوشمندانه ناقل یا راویان غیرمقدس در خط داستانی بخاطر پرداختن به موضوعات و شخصیت های دینی و… تا اینکه نوشتن از موضوعی امروزی و در خلال آن، اشعار هنرمندانه، زیرپوستی و بوسیله تعبیری به کلمه اشارت موضوعات دینی و… می تواند مخاطب امروز را با شخصیت های صدر اسلام و وقایع مهم آن سال ها آشنا کند.

انتهای پیام

شاید دوست داشته باشید:

معامله و نگهداری گره لینک در اکسکوینو

هدف اکسکوینو ایجاد علیل امان سبب انجام معاملات در حوزه رمز ارز است و با نمایش مطالب آموزشی و تحلیلی، […]

بدوی واکسن کرونا تو آمریکا تو آستانه اثبات | درخواست مجوز اضطراری توسط همدستی فایزر

بوسیله گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این اعلام در روز جمعه ۳۰ آبان دامنه عمده ای به لفظ […]

ورزش World of Warcraft بوسیله عارض اهل بخاطر پردازنده ی M1 اپل نیکوترین شد

بلیزارد (Blizzard)، ناشر بازی اسمی و خاطره انگیز World of Warcraft، با جدیدترین به روزرسانی پشتیبانی بومی از پردازنده های […]